Kuinka muotoilla saatekirje Suomen työpaikkoihin vuonna 2025
Opi muotoilemaan saatekirje Suomessa. Tutustu tärkeimpiin vaiheisiin ja asiantuntijan laatimaan saatekirjeen malliesimerkkiin, jotta voit räätälöidä omasi helposti vuonna 2025.
Asiakkaamme palkkasivat:
Olet päättänyt Lidlin. Lähimmässä myymälässäsi on avoin työpaikka, ansioluettelosi on valmis ja sinun tarvitsee vain lähettää hakemuksesi. Saatekirje on valtava osa hakemustasi. Istahdat alas kirjoittamaan sitä (ei iso juttu, eihän?) ja yhtäkkiä – ei mitään. Tyhjä sivu ja vilkkuva kursori.
Onneksi tämä artikkeli opastaa sinua Lidlin työpaikan saatekirjeen kirjoittamisessa askel askeleelta alusta loppuun. Yleisestä asettelusta siihen, miksi olet paras kumppani paikalliseen Lidlin tiimiin, kovien faktojen ja oikean datan perusteella (vaikka sinulla ei olisikaan työkokemusta).
Etsitkö erilaista saatekirjettä? Katso:
Eikö työpaikkaasi löydy listalta? Katso täydellinen luettelo saatekirjeesimerkeistä .
Fiia Valkeaniemi
Rohdintie 96
57100 Savonlinna
077 7777 7777
fiia.valkeaniemi@lcmail.fi
5. joulukuuta 2021
Aliisa Klemola
Myymäläpäällikkö – Lidl Savonlinna
Eteläkaari 65
57100 Savonlinna
Rakas Aliisa,
Lidlin verkkosivujen vähittäiskaupan työpaikkasivujen säännöllisesti tarkistavana henkilönä olin iloinen löytäessäni avoimen asiakaspalvelijan paikan Lidl Savonlinnan myymälästä. Yli kolmen vuoden kokemuksella asiakaspalvelusta olen tottunut työskentelemään nopeatempoisissa ympäristöissä, joissa palvelen keskimäärin jopa 16 asiakasta tunnissa kiireisinä vuoroina.
Työskennellessäni Adilin asiakaspalvelijana arvostin erityisesti sitä, että prioriteettimme muuttuivat jatkuvasti, sillä me – tiiminä – sopeuduimme jatkuvasti erilaisiin tehtäviin ja pysyimme kiireisinä niiden parissa. Purin usein ainakin viisi lavaa tavaraa, kun toimitukset saapuivat myymälään. Autoin usein jopa 20 asiakasta päivittäin kysymysten ja tiedustelujen kanssa, mukaan lukien tuotteiden löytämisen helpottaminen myymälästä samalla kun siivosin hyllyjä ja tarkistin viimeiset käyttöpäivät. Leipomossa työskentely oli mielestäni erityisen palkitsevaa ja käytin yksinkertaista laskentajärjestelmää myynnin seuraamiseen ja ennakoimiseen tunneittain, pitäen keskimääräisen leipomotuotteen 6 tuntia tuoreempana ja vähentäen hävikkiä kokonaisuudessaan yli 10 %.
Lidlin tarjoama monipuolisuus asiakaspalvelijan päivittäisessä työssä vetoaa minuun kovasti, ja kuten näette, minulla on vankkaa kokemusta sekä asiakaspalvelusta ja toimituksista että leipomon työstä myymälässä.
Kiitos hakemukseni käsittelystä. Odotan innolla rekrytointiprosessin seuraavaa vaihetta ja sitä seuraavaa puhelinhaastattelua.
Ystävällisin terveisin,
Fiia Valkeaniemi
Näin kirjoitat saatekirjeen Lidliin:
Lidlin työpaikkahakemuksesi saatekirjeen yleinen muoto ja asettelu määräytyy suomalaisen liikekirjeen standardin mukaisesti. Tässä mallissa on erittäin tarkat säännöt kirjeen ulkoasulle, mukaan lukien otsikko, johon merkitset yhteystietosi lähettäjäksi ja rekrytoijan tiedot vastaanottajaksi.
Aloita sivun yläreunasta ja tasaa oikealle koko nimesi, postiosoitteesi, sähköpostiosoitteesi ja matkapuhelinnumerosi. Jätä yksi rivi ja kirjoita kirjoituspäivämäärä lomakkeeseen 3. toukokuuta 2021. Jätä sitten toinen rivi ja tasaa vasemmalle rekrytoijan nimi, hänen työtehtävänsä Lidlissä, hänen Lidl-myymälänsä ja osoite.
Fiia Valkeaniemi
Rohdintie 96
57100 Savonlinna
077 7777 7777
fiia.valkeaniemi@lcmail.fi
5. joulukuuta 2021
Aliisa Klemola
Myymäläpäällikkö – Lidl Savonlinna
Eteläkaari 65
57100 Savonlinna
Se, miten aloitat saatekirjeesi Lidlin työpaikkaa varten – käyttämäsi tervehdys – kertoo rekrytoijalle paljon esimerkiksi kyvystäsi valita sopiva sävy keskustellessasi asiakkaiden kanssa. Käyttämäsi tervehdyksen tulisi olla myös ystävällinen ja ammattimainen, vaikkakin hieman muodollisempi.
Paras vaihtoehto on yleensä "Hyvä + etunimi". Poikkeuksena tästä ovat tilanteet, joissa olet erityisen nuori tai epäilet, että sinun ja rekrytoijan välillä on merkittävä ero työkokemuksessa ja/tai iässä. Tällaisissa tapauksissa on parasta käyttää muotoa "Hyvä + titteli + sukunimi". Käytä aina muotoa "Neiti" naisille.
Tittelien, kuten "rouva" ja "herra", haittapuolena on niiden sukupuolittuminen, mikä tarkoittaa, että sinun on oltava täysin varma rekrytoijan sukupuolesta. Tämä kuulostaa epätodennäköiseltä ongelmalta, mutta monet nimet voivat jättää sinut arvailemaan. Tarkista siis asia Lidlin verkkosivuilta ja Microsoftin LinkedInistä.
Jos et todellakaan ole varma rekrytoijan sukupuolesta etkä halua aloittaa pelkällä etunimellä, käytä lomakepohjaa "Hyvä + etunimi + sukunimi". Mutta entä jos et osaa edes nimetä rekrytoijan roolia? Näin käy melko usein Lidlin verkkohaussa. Lyhyt vastaus on: ota selvää.
Joskus voit selvittää, kuka on vastuussa uusien Lidlin työntekijöiden rekrytoinnista, klikkaamalla asiaankuuluvia Lidlin verkkosivuja. LinkedIn on yksi vaihtoehto, jos sinulla on vinkkejä, joita voit syöttää sen hakukoneeseen. Ehdottomasti varma tapa on yksinkertaisesti soittaa kyseiseen myymälään ja kysyä.
Miten pyydä saatekirjettä, jos et tiedä rekrytoijan nimeä? Jos et saa selville, kuka rekrytoija sinun tapauksessasi on (vaikka olet soittanut ja kysynyt), sinun tulee osoittaa Lidlin saatekirjeesi rekrytoijan todennäköisimpään työtehtävään. Yleensä tämä on myymäläpäällikkö, varsinkin jos saatekirjeesi on asiakaspalvelijalle.
Ole tällaisissa tapauksissa mahdollisimman tarkka. Esimerkiksi "Hyvä Tweedleighin myymäläpäällikkö". Jos et löydä rekrytoijallesi sopivaa työtehtävää, lähetä saatekirjeesi rekrytoijan osastolle, esimerkiksi "Hyvä Lidlin rekrytointipäällikkö". Vältä mitä tahansa kliseisiä muotoja "Kenelle se kuuluu" ja "Hyvä herra/rouva".
Rakas Aliisa,
Me kaikki tiedämme ensivaikutelman tärkeyden. Varmista, että teet Lidlin rekrytoijille hyvän vaikutelman aloituskappaleella, joka todella herättää heidän huomionsa. Käytä aloituskappaletta osoittaaksesi innostuksesi tehtävää kohtaan, mitä voit tuoda siihen ja että sovit erinomaisesti Lidlin tiimiin.
Esittele itsesi ja aloita argumentointi esittelemällä yksi vaikuttavimmista työsaavutuksistasi. Saavutus on vain kuvaus työssäsi tapahtuneista toimistasi ja niistä hyödyistä, joita olet tuonut työnantajallesi näiden toimien kautta. Saavutukset ovat mitattavissa olevia ja konkreettisia.
Saavutuksiin johtavat toimet tehdään useimmiten vastauksena työpaikan haasteeseen tai ongelmaan, mutta näin ei tarvitse olla. Sinun tulisi aina pystyä laskemaan saavutuksesi numeroina, mieluiten ensisijaisesti työnantajallesi tuomien hyötyjen ja ainakin toiminnan laajuuden perusteella.
Käytä STAR-menetelmän kaltaista jäsentääksesi saavutuksesi ja pidä se yhdessä lauseessa, jos suinkin mahdollista, ja enintään kahdessa. Jos se ei ole jo ilmeistä, selitä, miten voit soveltaa samoja taitoja Lidlissä. Selitä, miten omat tavoitteesi vastaavat Lidlin tavoitteita kuvailemalla, mitä haluat saavuttaa Lidlissä. Osoita motivaatiota kirjeessäsi .
Entä jos sinulla ei ole asiaankuuluvaa työkokemusta? Vertaile opintojasi ja vapaaehtoistyötäsi, työharjoittelujasi ja harjoittelujasi löytääksesi soveltuvia saavutuksia. Sisällytä lausunto, jossa selität, miksi sovit erinomaisesti Lidlin väitettyihin arvoihin ja työskentelytapaan (katso Lidlin verkkosivusto).
Olitpa sitten kokenut tai et, jos sinut suositeltiin työpaikkaan, nyt on ehdottomasti aika mainita siitä. Ihmiset joskus arastelevat mainita sitä, että joku suositteli heitä työpaikkaan, mutta sitä ei kannata vähätellä, vaan pikemminkin pitää sekä sinun että Lidlin etuna, joten kerro nimiäsi tässä.
Koko työhakemuksesi, saatekirjeesi mukaan lukien , voidaan hyvinkin jäsentää hakijoiden seurantajärjestelmän (ATS) toimesta jo ennen kuin ihminen edes näkee sitä. Anna itsellesi parhaat mahdollisuudet ohittaa sen algoritmit mainitsemalla Lidl-myymälä ja työtehtävänimike sellaisina kuin ne näkyvät ilmoituksessa.
Tässä avauskappaleessa tapahtuu varmasti paljon, mutta suurin osa siitä tapahtuu itsestään, jos keskityt vain osoittamaan innostuksesi roolia kohtaan, siihen, mitä voit tuoda Lidlille ja miksi sovit hyvin Lidlin tiimiin. Tästä kappaleesta tulee erittäin lyhyt – 40–80 sanaa.
Lidlin verkkosivujen vähittäiskaupan työpaikkasivujen säännöllisesti tarkistavana henkilönä olin iloinen löytäessäni avoimen asiakaspalvelijan paikan Lidl Savonlinnan myymälästä. Yli kolmen vuoden kokemuksella asiakaspalvelusta olen tottunut työskentelemään nopeatempoisissa ympäristöissä, joissa palvelen keskimäärin jopa 16 asiakasta tunnissa kiireisinä vuoroina.
Vaikka tämä onkin saatekirjeesi pääosa , siitä ei oikeastaan ole paljonkaan hyötyä, kun olet kirjoittanut aloituskappaleen. Saatekirjeesi pääkappale(et) esittelevät saavutuksiasi. Yhdistä 2–3 saavutusta, kuten se, jota käytit aloituskirjeessäsi.
Lisää juuri sen verran tietoa ja selitystä, että saavutuksistasi muodostuu yhtenäinen kokonaisuus. Jaa saatekirjeesi pääosa kahteen kappaleeseen, jos koet, että yksi kappale olisi liian pitkä tekstiosa. Käytä tarvittaessa luettelomerkkejä kappaleiden jakamiseen edelleen.
Rakentajamme tietojen mukaan*:
*Tiedot ovat 12 kuukauden ajalta (syyskuu 2023–syyskuu 2024).
Pidä tämä osio 120–200 sanassa.
Työskennellessäni Adilin asiakaspalvelijana arvostin erityisesti sitä, että prioriteettimme muuttuivat jatkuvasti, sillä me – tiiminä – sopeuduimme jatkuvasti erilaisiin tehtäviin ja pysyimme kiireisinä niiden parissa. Purin usein ainakin viisi lavaa tavaraa, kun toimitukset saapuivat myymälään. Autoin usein jopa 20 asiakasta päivittäin kysymysten ja tiedustelujen kanssa, mukaan lukien tuotteiden löytämisen helpottaminen myymälästä samalla kun siivosin hyllyjä ja tarkistin viimeiset käyttöpäivät. Leipomossa työskentely oli mielestäni erityisen palkitsevaa ja käytin yksinkertaista laskentajärjestelmää myynnin seuraamiseen ja ennakoimiseen tunneittain, pitäen keskimääräisen leipomotuotteen 6 tuntia tuoreempana ja vähentäen hävikkiä kokonaisuudessaan yli 10 %.
Riippuen siitä, millaiseen kokemukseen viittasit saatekirjeesi pääkappaleissa ja kuinka suoraan ja ilmeisesti se liittyy työskentelyyn Lidlissä, sinulla saattaa olla joitakin yhteyksiä tai selvityksiä. Nyt on aika tehdä juuri niin. Mutta älä toista itsestäänselvyyksiä tai sano itseäsi.
Käytä 40–60 sanaa yhteenvetääksesi saavutuksistasi ja yhdistä ne Lidlin saamiin etuihin (tarvittaessa). Kiitä sitten rekrytoijaa muutamalla sanalla ajasta ja energiasta, jonka hän on käyttänyt hakemuksesi käsittelyyn. Hyvistä käytöstavoista ei ole koskaan haittaa, mutta edut voivat ulottua sitä pidemmälle.
Päätä Lidlin työpaikkahakemuksesi itsevarmalla toimintakehotuksella (CTA), jolla osoitat halukkuutesi jatkaa rekrytointiprosessin seuraavaan vaiheeseen. Kyseessä ei todennäköisesti ole puhelinhaastattelu, mutta on silti syytä mainita, että olet käytettävissä rekrytoijan käytettävissä milloin tahansa.
Lidlin tarjoama monipuolisuus asiakaspalvelijan päivittäisessä työssä vetoaa minuun kovasti, ja kuten näette, minulla on vankkaa kokemusta sekä asiakaspalvelusta ja toimituksista että leipomon työstä myymälässä.
Kiitos hakemukseni käsittelystä. Odotan innolla rekrytointiprosessin seuraavaa vaihetta ja sitä seuraavaa puhelinhaastattelua.
Jotkut Lidl-myymälässä suoritettavista tehtävistä ovat melko yksinkertaisia ja suoraviivaisia, mutta kaikki eivät selvästikään pysty tekemään niitä hyvin, jos ollenkaan. Yksinkertainen ja suoraviivainen tehtävä on helppo tehdä väärin, jos et kiinnitä huomiota yksityiskohtiin tai noudata ohjeita. Näytä, että sinulla on tarvittava osaaminen.
Lidlin saatekirjeen allekirjoittaminen on vain kaavan noudattamista. Käytä "Ystävällisin terveisin", jos osoitit saatekirjeessäsi jonkun nimeltä, ja "Ystävällisin terveisin", jos et löytänyt rekrytoijan nimeä ja käytit sen sijaan jotain "Hyvä myymäläpäällikkö".
Ystävällisin terveisin,
Fiia Valkeaniemi
Hyvä yksityiskohtien huomioiminen on tärkeää, jos haluat työskennellä Lidlissä. Aivan kuten siistinä ja järjestyksessä pitäminen kertoo jotain siitä, kuinka siistinä ja järjestyksenpitävänä pidät myymälän, se, miten esität vähittäiskaupan saatekirjeesi, kertoo paljon siitä, miten teet työsi saatuasi sen.
Kuinka pitkä saatekirjeen tulisi olla? Jos olisit noudattanut tätä opasta, sen olisi pitänyt olla suunnilleen 250–400 sanaa pitkä. Saatekirjeesi tulisi olla lyhyt ja täyttää mukavasti yhden A4-sivun, ei koskaan enempää. ”Hyvin täyttävä” tarkoittaa, että olet käyttänyt runsaasti tyhjää tilaa kappaleiden ja osioiden erottamiseen jättäen marginaalit ennalleen.
Oikean fontin valinta vaikuttaa merkittävästi siihen, että saatekirjeestäsi tulee ammattimainen. Valitse jotain hillittyä, kuten Noto, Garamond, Liberation, Arial tai Calibri. Epävarmoissa tapauksissa käytä oletusfonttia. Pidä fonttikoko luettavassa 11–12 pisteessä. Jätä fontin väri mustaksi ja kirjasintyyppi normaaliksi.
Muista, että saatekirjeesi Lidliin on vain yksi osa koko työhakemustasi. Toinen merkittävin osa on myymälätyöntekijän ansioluettelo . Nämä kaksi asiakirjaa muodostavat yhden hakemuksen, ja niiden ulkoasun ja asettelun tulisi heijastaa tätä tosiasiaa. Yhdistä siis käyttämäsi fontti, asettelu ja värit. Käytä peruspohjaa ilman hienoja grafiikoita luettavuuden parantamiseksi.
Tallenna aina vähittäiskaupan ansioluettelosi ja saatekirjeesi PDF-muodossa, ellei sinulta ole nimenomaisesti pyydetty jotain muuta. PDF auttaa säilyttämään kaiken vaivan, jonka olet nähnyt saatekirjeesi muotoilun ja ulkoasun optimoimiseksi. Muodot, kuten *.docx, ovat tunnetusti epävakaita, ja se, mikä näyttää hyvältä tietokoneellasi, ei välttämättä ole luettavissa jonkun toisen tietokoneella. Jos haluat täydellisen saatekirjeen , sinun kannattaa ehdottomasti valita PDF-muoto.
Pelkkä saatekirje ei yksinkertaisesti riitä – tarvitset myös vaikuttavan ansioluettelon. Luo ansioluettelosi muutamassa minuutissa. Seuraa vain ohjattua toimintoamme ja täytä jokainen ansioluettelon osio valmiilla sisällöllä. Aloita valitsemalla ammattimainen ansioluettelopohja .
Siinä kaikki tehokkaan asiakaspalvelijan saatekirjeen kirjoittamiseen Lidlille! Onko sinulla kysyttävää tai kommentteja jaettavana? Jätä ne alle, niin otamme sinuun varmasti yhteyttä.
Toimituksemme on tarkistanut tämän artikkelin varmistaakseen, että se on LiveCareerin toimituksellisten ohjeiden mukainen. Tarkastuksen tarkoituksena on varmistaa, että asiantuntijaneuvomme ja suosituksemme ovat yhdenmukaisia kaikissa uraoppaissamme ja että ne ovat linjassa nykyisten CV:n ja saatekirjeen kirjoitusstandardien ja -trendien kanssa. Yli 10 miljoonaa työnhakijaa luottaa meihin, ja tuemme heitä unelmatyönsä löytämisessä. Jokaista artikkelia edeltää tutkimus ja tarkastelu sen varmistamiseksi, että sisältömme vastaa markkinoiden nykyisiä trendejä ja kysyntää.
Tietoja kirjoittajasta
LiveCareer-tiimi on jakanut parhaat neuvot, jotka auttavat sinua edistämään uraasi. Toimitustiimimme asiantuntijat ovat kirjoittaneet yli sata opasta täydellisen ansioluettelon tai hakemuskirjeen kirjoittamiseen.
Arvioi tämä artikkeli:
Cover letter for lidl
Keskimäärin:
Opi muotoilemaan saatekirje Suomessa. Tutustu tärkeimpiin vaiheisiin ja asiantuntijan laatimaan saatekirjeen malliesimerkkiin, jotta voit räätälöidä omasi helposti vuonna 2025.
Opi kirjoittamaan saatekirje ChatGPT:n avulla. Tutustu vinkkeihin ja katso puolueeton tarkastelumme ChatGPT-saatekirjeiden eduista ja haitoista.
Miten saatekirje rakennetaan Suomessa? Katso saatekirjeen rakenteeseen sisällytettävät pääosat ja keskeiset elementit (esimerkkien kera).
Asiakkaamme palkkasivat: